Saturday 6 December 2014

UNTUK KESIHATAN...

Assalamualaikum...



Bercakap mengenai suplemen saya sendiri tak berapa lengkap ilmunya,cuma dapat info pun dari doktor dan dari magazine je..tapi ilmu yang sedikit dapat saya manfaatkan untuk diri sendiri...
Beberapa tahun sudah saya amal makan EPO (evening primrose oil) ,tapi bila makan suplemen ni kita perlu minum air yang banyak,macam biasa la kalau boleh 8 gelas dalam satu hari..di samping buahan dan sayuran...

Bagi saya nak kata terlalu fit dengan peraturan tak juga sebab kadang tak ingat..terutama bila perut mula berbunyi dah tak ada warning lagi,kasi makan mana yang ada je...itu pun pengambilan nasi satu kali sehari je (bunyi satu kali sehari tapi bila makan mau 2 pinggan) ...

Saya ni paling suka minum susu tepung yang di bancuh dengan teh (macam teh susu gitu)  tanpa gula ,terutama susu tepung la atau susu rendah lemak ducth lady,pendekata wajib ada di rumah,entah kalau tak minum susu dalam satu hari macam baby jadi gementar je...mungkin saya sudah amal minum susu ni 20 tahun lebih sama usia dengan umur si angah...


Satu lagi yang saya selalu amalkan makan bawang putih mentah yang di slice halus di cicah sambal kicap (cik Asben pun makan juga) menu sampingan wajip tiap kali makan nasi, bertahun amal kan jadi ketagih pulak..sebab itu bila pergi pasar tengok bawang putih yang besar dan putih comel terus
beli berkilo juga la...

                                             


Cik Asben saya pula terlalu berdiet,makan pagi wajip madu ,oat dan bijirin nestum,hinggakan hero saya yang 3 beradik pun terikut sama,saya?...emm tak terliur langsung bijirin itu,cuma madu saja saya minum itu pun waktu pagi sebelum breakfast (stock madu selalu ada)...
Kalau masak terutama guna minyak masak ,tiap bulan saya kena beli 2 jenis minyak satu minyak masak biasa dan minyak masak jenis canola /sunflower/ atau seangkatannya...dan minyak zaitun.(utk minum extra virgin)






Dari segi sayuran pula,cik Asben saya suka kalau beli sayuran kampung terutama ulaman,atau kalau beli yang di supermarket terpaksa lah saya cuci dan rendam air garam dulu sebelum di masak..
Begitulah peraturan kami dalam pemakanan,mungkin seawal perkahwinan lagi saya di didik oleh cik Asben saya hingga ada anak2..

Tak salah mengikuti peraturan kalau dari awal lagi di praktiskan,untuk kebaikan meniti usia senja ,sebab banyak penyakit yang mudah bertapak dalam badan kalau kita tak hiraukan  sangat mengenai kesihatan..kerana penyakit mudah datang melalui pemakanan ,..

Menjaga kesihatan sebagai usaha kearah kesejahteraan hidup..terutama tenang dalam buat amal soleh dan meniti hari dalam kehidupan...dan tawakaltu a'lAllah...


No comments:

Post a Comment