Sunday 21 December 2014

NASI DAGANG GANU simple

Assalamualaikum..

Pertama, terimakasih my best friend faridah yang bagi resepi wat nasi dagang ganu ni (kawan duk ganu dulu2) sampai sekarang keluarga saya suka sangat dengan nasi dagang ganu, tiap raya memang ini menu utama pagi raya..,tapi saya olah sikit resepi nya (tanpa resepi faridah tak pandai nk mengolahnya)...kira mudah bagi saya nak membuatnya....terutama waktu nak breakfast,semestinya anak2 dan cikAsben nak isi perut awal2 ya la kut2 gastrik mudah menumpang...

Di sini resepi cara faridah;- (utk  5kg)
5 kg beras wangi
1 pot beras biasa
1kg pati santan-masuk sikit garam
air-agak2 le jgn banyak

 Bahan di bawah agak2 je la;-
bawang merah----
bawang putih-----di hiris
halia-----
halba-secukupnya

Caranya;
Beras di rendam semalaman,(cuci dlu le...)
Panaskan kukusan,kukus beras tadi 15 minit,
Angkat,di kacau (ganu n kelate panggil aron) dengan air biar rata.
Kukus balik 10 minit lagi,selepas itu buka tudung kukusan tabur bahan hiris tadi dgn halba
jangan lama 2 minit cukup,angkat masa nasi panas2 boleh lah di kacau (aron) dengan pati santan tadi sambil di tabur gula (sikit je) ambik rasa he he..
kacau2 biar betul rata atau nampak minyak santan keluar..siap boleh di hidang dengan kari ikan tongkol,kari ayam,kari telur atau apa2 lauk yg di sukai,jangan tinggal dengan acar timunnya...

Disini resepi olahan saya;-
1 kg beras wangi
1/2 cwn beras pulut
2 cwn pati santan-nk lemak boleh tambah
1 cwn air

bahan hiris-agak2 juga
Bawang merah,bawang putih,halia.
Sedikit halba
garam,gula secukup rasa

Caranya;-
Beras di rendam (saya rendam 1 jam je).
Panaskan kukusan ,kukus beras tadi 15 minit,angkat kacau dengan air,kukus semula 10 minit.
Angkat, bolehlah di kacau dengan santan ,bawang merah ,bawang putih dan halba masuk sekali dengan sikit gula dan garam kacau biar rata,boleh kukus semula 10  minit lagi ..boleh tutup api .
Siap makan le dengan lauk2 yang di sebut tadi


permintaan anak2 utk makan dgn kari ayam



***Kadang2  terlalu nak cepat saya rendam 1/2 jam je beras tu,(biasanya dalam kuantiti yg sedikit )
      Dan masa kukusan pertama 15 minit, bila hampir nak angkat saya terus masuk bahan hiris dan
      halba, maknanya,saya tak kacau dgn air masa kukusan pertama..
      Bila angkat saya cuma gaul dengan pati santan (yg di panaskan dulu ,sekali mendidih je..)    
      Sekali dgn santan itu,masukkan sikit garam dan gula,(masa nasi panas2)...siap boleh makan***

Begitu lah cara saya...mungkin tak sama cara anda,tapi apa2 pun tetap NASI DAGANG yang memang kami suka ,buat pun tak lah cerewet sangat...selamat mencuba

  




No comments:

Post a Comment