Monday 12 January 2015

NASI TOMATO-mudah

Assalamualaikum,
Nasi ini saya masak selepas siap,ayam masak pedas- raja berangkat,
Simple sangat resepi nasi ni..saya guna  beras siam je,tak perlu ada beras basmati...saya buat dalam kuantiti sedikit je...bahan2 nya agak2 je la kita kan selalu  duk kat dapur tentu agak2 ni perkara biasa...
Ramuan tumisnya macam biasa,hirisan bawang besar,bawang putih 2-3 biji buah tomato,juga sedikit bunga lawang ,kulit kayu manis dan buah pelaga,panas minyak jagung ( nak kurang lemak saya tak masuk minyak sapi @planta) masuk bahan tadi tumis hingga tomato masak dan naik bau,bolehlah masukkan beras 3 cawan,2 sudu besar sos tomato,1 sudu besar susu pekat,sedikit garam dan 3 1/2 air ,masak lah hingga mendidih,bila hampir nasi kering tutup periuk,tunggu masak je la....bila siap masak ,boleh lah di hidang  panas2 dengan lauk2 kesukaan...saya makan dengan lauk ayam pedas itu je...

sory..,turutan gambar tak ikut step,main letak je la..

No comments:

Post a Comment