Saturday 17 January 2015

AYAM KUKUS LADA HITAM

Assalamualaikum...
Ini ada resepi  yang saya buat untuk anak hero saya,..anak2 saya ini bila  rutin petang pergi gim,waktu malam biasanya mereka tak ambil nasi,cukup dengan sayur yang di direneh je atau roti panggang...(nampaknya di bongsu pn ikut cara abang2)
Cik Asben saya pula waktu malam cuma makan oat je dan susu omega nya ,dia jarang sangat ambik nasi..
Jadi tak lah penat sangat saya kat dapur pada waktu makan malam, anak2 suka settle sendiri apa yang mereka nak makan..jom tengok resepi ni...emmm sodap juga.

Mudah je..ayam di potong besar,di masuk dalam mangkuk (yg tahan panas daa...) masuk bahan yg tumbuk kasar halia,bawang putih ,serbuk pati ayam,masuk lada hitam yg dimesin halus,gaul2 sikit.
Boleh lah dikukus hingga ayam masak,bila masak tutup api,sebelum di angkat (biarkan dlm kukusan jap) tabur daun sup,daun bawang,tomato,cili merah yg siap di hiris2 dan tuang sos tiram dan sos black pepper,tutup semula kukusan 5 minit je,.. siap boleh lah di hidang....


No comments:

Post a Comment